Casinovärlden växer så att det knakar just nu och så har det varit i flera år. Det finns så många olika casinon att det börjar bli svårt att generalisera kring branschen. Utvecklingen går helt enkelt åt flera olika håll, samtidigt. En trend just nu är casinon som satsar på en väldigt bred målgrupp och som lockar med många helt olika typer av spelupplevelser. I den här texten kommer vi dock att koncentrera oss på det vägval som kan sägas vara motsatsen till detta. Alltså starkt nischade casinon. Anledningen till att vi på Rikskonserter fått upp ögonen för fenomenet är ett casino med musiktema! Casinon har blivit en ny arena för musiker, spel som baseras på populära artister och som innehåller kända hitlåtar är en populär genre på casinon online. En annan typ av nischning är casinon som satsar på att tillhandahålla ett extra bra utbud av spel av en viss typ. Till exempel bingo eller klassiska bordsspel som roulette och blackjack.
Det svenska företaget NetEnt, som hör till de största utvecklarna av mjukvara för casinon online internationellt sett, har gjort en serie spel som de kallar NetEnt Rocks. Där kan man som hårdrocksälskare stifta bekantskap med banden Guns N’ Roses, Jimi Hendrix och Motörhead. Svenska slots spel finns recenserade här, om du vill få lite mer information om de olika spelen. Älskar man superhits som Paradise City eller Ace of Spades är det naturligtvis en särskild upplevelse att kamma hem free spins eller en jackpot samtidigt som låten i fråga är en del av spelet.
Ett nytt casino med hårdrockare som den viktigaste målgruppen
En av de mest uppmärksammade satsningarna i casinovärlden just nu är Metal Casino. Det är i första hand alla med ett intresse för, just det, hårdrock som grundarna riktar sig mot! Man kan tycka att kopplingen mellan casinospel och denna musikstil är något vag, men den här lanseringen genomförs på ett väldigt konsekvent sätt. Och det är stora resurser med i bilden.
Metal Casino är ett internationellt projekt, men flera i det team som lanserar casinot är svenskar. I de kampanjer som är riktade mot den skandinaviska marknaden har rocklegenden Dregen från banden Backyard Babies och Hellacopters agerat dragplåster. Man har också producerat en hård slagdänga och spelat in reklamfilmer för att sprida ordet om Metal Casino. Det visar dels att det finns så mycket pengar i branschen att det anses vara motiverat med rejäla investeringar, men också att vissa av branschens ledande entreprenörer är beredda att satsa på innovativa grepp.
Så skapas den rätta hårdrockskänslan på Metal Casino
Metal Casino har en hemsida med hårt och rockigt formspråk. Bevingade ord från hårdrockshistorien flätas in i de olika beskrivningarna på sidan och casinot har även valt att satsa på att utnämna stora artister från flera hårdrocksgenres till “ambassadörer”. Det skapar legitimitet i kundkretsen att någon som Ozzy Osbourne står bakom satsningen.
Den som spelar på Metal Casino samlar poäng som sedan kan växlas in mot sådant som nog kan få härdade hårdrockare att höja på ögonbrynen. Konsertbiljetter och signerade posters är exempel på detta. I skrivande stund finns även en av Ozzy Osbourne signerade LP-skivor. Det kan alltså vara fråga om sällsynta, eller till och med unika, samlarföremål. Det är ett riktigt smart grepp som vi inte hittat på något annat casino. Det sätt på vilket man tjänar sina “Met coins” bygger på metoden gamification. När man spelar på Metal Casino kan man stiga i nivå och bli en “rockgud”, i takt med att man kommer längre och längre kan man få finare och finare erbjudanden. Detta är ett så kallat lojalitetsprogram, sådana är vanliga på casinon men här är programmet ovanligt väl integrerat i casinots övergripande tema.